Saturday 30 June 2012

TUTORIAL 2

SOALAN YANG MEMINTA PELAJAR MENERANGKAN:

 “PROSES” ATAU “ LANGKAH-LANGKAH “ SESUATU AKTIVITI
  • v  Mesti ikut urutan
  • v  Setiap langkah mesti berada di kedudukan yang betul
  • v  Kenalpasti bilangan langkah

@ KINI  soalan berkaitan proses dikaitkan dengan sesuatu situasi, pelajar mesti mampu 
     menerangkan penggunaannya bersesuaian dengan situasi tersebut semasa huraian.

CONTOH SOALAN:

1.       a)       Syarikat Perabot Budiman Sdn. Bhd. mengeluarkan perabot yang dibuat daripada
kayu  getah.Huraikan secara ringkas proses perniagaan yang dijalankan oleh syarikat
tersebut.            [12]

“Selain menerangkan proses dengan urutan yang betul, pelajar juga mesti kaitkannya dengan Syarikat Perabot Budiman Sdn Bhd yang mengeluarkan perbot kayu getah”

Contoh jawapan:
1.                   Input
§  Factor –faktor pengeluaran yg digunakan untuk menghasilkan perabot ialah kayu getah,Tenaga pekerja mahir,separa mahir dan tidak mahir.
§  Wang untuk membiayai  aktiviti perniagaan dan membeli alatan seperti mesin serta computer.
§  Seorang pengusaha perlu mempunyai cirri-ciri keusahawanan spt kreatif,inovatif dan berani mengambil risiko.

ii.                   Proses tambah nilai
·      Proses menukarkan input kepada output
·      Semua factor pengeluaran digembeleng oleh sumber manusia ke atas sumber fizikal seperti kayu getah, mesin , alat-alat kecil dll untuk menjadikan perabot kayu getah yang boleh dijual kepada pengguna akhir.

iii.                  Output
·      Hasil akhir daripada proses pengeluaran
·      iaitu perabot kayu diperbuat daripada kayu getah seperti meja, kerusi, almari, sofa.

iv.                 Pemasaran
·      Perabot dihantar kepada jabatan pemasaran bagi membolehkan aktiviti perkhidmatan dijalankan untuk memastikan kayu perabot dibeli oleh pengguna.
·      Aktiviti pemasaran dibuat seperti  perletakan harga perabot, mempromosi, mengedar dll
·      Berlaku pertukaran nilai/ urusniaga

v.                   Untung rugi
·      Untung hasil jualan perabot kepada pelanggan merupakan hasil   untuk meneruskan  perniagaan.
·      Untung ialah lebihan hasil setelah ditolak semua kos
[F= ½ m, 2H x 1m = 12 ½ m, max 12m]


SOALAN LATIHAN TUTORIAL 2

1.         Bincangkan proses perniagaan bagi sebuah kilang membuat basikal.                   [13]

2.         Huraikan proses pengorganisasian sebuah kolej swasta yang baru ditubuhkan.   [12]

3.         Terangkan langkah-langkah dalam mengembangkan komunikasi yang berkesan untuk tujuan promosi.                                   [10]  
  
4.         Jelaskan proses pembelian barangan industri.         [8]

5.         Huraikan maksud pembuatan keputusan rasional. Huraikan langkah-langkah yang
            terlibat dalam proses membuat keputusan rasional untuk membeli ruang pejabat
            bagi menggantikan ruang pejabat yang disewa sekarang.                          [10]

6.         Encik Alias diminta untuk membuat keputusan bagi suatu projek pelaburan di luar negara. Bincangkan langkah-langkah yang sepatutnya beliau ambil untuk membuat keputusan tersebut.                                                                                                        [9]

7.         Encik Shamsul, pengurus ladang di Syarikat Tanaman Pisang Waja, telah ditugaskan untuk membuka sebuah kawasan tanaman baharu bagi meningkatkan penghasilan buah pisang syarikat berkenaan. Jelaskan langkah-langkah dalam membuat keputusan yang perlu diambil oleh Encik Shamsul untuk membuka ladang pisang yang baharu tersebut.      [10]


       #  Bagi soalan 5,6 & 7, Kenalpasti masalah khusus yang dihadapai, sama ada nak buat keputusan tentang pemilihan lokasi, strategi, cara dapatkan kawasan dan sebagainya. Ini penting untuk kenal pasti alternatif .#

            SELAMAT MENJAWAB

10 comments:

  1. jawapan untuk soalan 2 ape ehh ?

    ReplyDelete
  2. Saya SEKARANG FULFILL BERHARGA KERUGIAN DARI PINJAMAN I GOT DARI LFDS. Saya ingin membawa ini kepada notis orang ramai tentang bagaimana saya menghubungi LFDS selepas saya kehilangan pekerjaan saya dan ditolak pinjaman oleh bank saya dan kewangan lain institusi kerana skor kredit saya. Saya tidak dapat membayar yuran anak saya. Saya tertinggal di atas bil, kira-kira akan dibuang keluar rumah kerana saya tidak dapat membayar sewa saya. Pada masa ini, anak-anak saya diambil dari saya oleh penjagaan angkat. Kemudian saya berikan untuk mencari dana dalam talian di mana saya kehilangan $ 3,670 yang saya dipinjam dari rakan-rakan yang saya telah merobek oleh dua syarikat pinjaman dalam talian. Sehingga saya membaca tentang: Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) di suatu tempat di internet, Masih tidak meyakinkan kerana apa yang saya telah lalui sehingga saudara saya yang seorang paderi juga memberitahu saya mengenai skim pinjaman LFDS yang berterusan pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 1.9 %% dan terma pembayaran balik yang indah tanpa penalti kerana gagal bayar pembayaran. Saya tidak mempunyai pilihan selain menghubungi mereka yang saya lakukan melalui teks + 1-989-394-3740 dan Encik Benjamin menjawab kembali kepada saya Hari itu adalah hari yang terbaik dan paling hebat dalam hidup saya yang tidak boleh dilupakan apabila saya menerima amaran kredit $ 400,000.00 Jumlah pinjaman kami yang dipohon. Saya menggunakan pinjaman dengan berkesan untuk membayar hutang saya dan memulakan perniagaan dan hari ini saya dan anak-anak saya sangat gembira dan memenuhi. Anda juga dapat menghubungi mereka melalui e-mel: (lfdsloans@outlook.com / lfdsloans@lemeridianfds.com) Helaian WhatsApptext: + 1-989-394-3740 Mengapa saya melakukan ini? Saya melakukan ini untuk menyelamatkan seberapa banyak yang memerlukan pinjaman tidak menjadi mangsa penipuan di internet. Terima kasih dan Tuhan memberkati anda semua, saya Oleksander Artem dari Horizon Park BC, Ukraine.

    ReplyDelete
  3. Perkhidmatan Pembiayaan Le_Meridian berada di atas dan di luar keperluan mereka untuk membantu saya dengan pinjaman saya yang saya gunakan memperluaskan perniagaan farmasi saya, Mereka adalah permata yang ramah, profesional, dan mutlak untuk bekerjasama. Saya akan mengesyorkan sesiapa yang mencari pinjaman untuk dihubungi. Email..lfdsloans @ lemeridianfds.com Atau lfdsloans@outlook.com.WhatsApp ... + 19893943740.

    ReplyDelete
  4. PELUANG PINJAMAN !!!

    Anda tidak pernah terlalu muda untuk memulakan sebuah kerajaan dan tidak pernah terlalu tua untuk memulakan impian baru. Mimpi tidak menjadi kenyataan melalui sihir; ia memerlukan peluh, tekad dan kerja keras. Dapatkan pinjaman dari kami hari ini untuk membantu membawa anda ke alam kebebasan kewangan anda yang baru. Perkhidmatan kami merangkumi:

    Pinjaman Peribadi
    Pinjaman Perniagaan
    Pinjaman Harta Tanah
    Rehab
    Penyatuan Hutang
    Pinjaman Gadai janji
    Pinjaman Pembinaan
    Pinjaman Jambatan dan Banyak Lagi ...

    Kami menawarkan pada kadar faedah yang berpatutan dengan jadual pembayaran yang tersusun sehingga 360 bulan, tanpa caj tersembunyi, tanpa denda pembayaran pendahuluan, tanpa cek kredit, proses cepat dan kelulusan segera. Untuk Maklumat lanjut mengenai cara membuat permohonan, Pm saya atau E-mel @: altafinance2@gmail.com atau Whatsapp: +1 213 433 3059 +62 838-9943-4932
    Kejayaan bukanlah kebetulan, jika anda tidak mengambil risiko, anda akan selalu bekerja untuk seseorang yang melakukannya.

    ReplyDelete